Heb je vragen of advies nodig? Bel ons op: 0031 88 3366800 of whatsapp ons op: 06 - 394 492 40
Ontvang 10% korting op je eerste bestelling!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt een kortingscode voor 10% korting je eerste bestelling. Daarnaast ben je als eerste op de hoogte van onze acties een aanbiedingen.

Abonneer
  • Lorem ipsum

Zonneallergie, wat kun je ertegen doen?

23 Jul 2021
door Sandra Jacobs

Jeukende uitslag, bultjes of blaasjes door de zon. Het is een veel voorkomend probleem maar daarom niet minder vervelend wanneer je het krijgt.

 

Hoe ontstaat een zonneallergie precies? 

Lichte huid & zonnebank

Bij een zonneallergie reageert je huid overgevoelig op UV-straling (ultraviolet) van de zon maar een reactie kan ook door het zonnebanken ontstaan. 
 
Wanneer je een lichte huidskleur hebt, rood of blond haar en/of lichte ogen, dan is de kans op een zonneallergie wat groter. Zonneallergie ontstaat alleen op de onbedekte delen van het lichaam die de zon heeft gezien of UV-straling door de zonnebank [1].
 
 
 
 
Blaasjes, vlekjes en vervelende bultjes die jeuken, verschijnen meestal binnen enkele uren wanneer je in de zon bent geweest (ook UV-straling achter glas telt mee). Gelukkig verdwijnen ze ook vaak weer vanzelf binnen enkele dagen. Je kunt een verzachtende crème gebruiken zoals bijvoorbeeld onze P'URE Papaya Ointment of Squalan Pure Oil  voor een sneller herstel maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.
 
 
Squalan pure oil
 
 
Je kunt er echt flink last van hebben, zeker tijdens je vakantie. Een zonneallergie kan spontaan ontstaan, ook als je er eerder nooit last van hebt gehad. 
 

Zonneallergie en het gebruik van medicijnen

Ook het gebruik van bepaalde medicijnen zoals antibiotica, antidepressiva, antischimmel medicatie en andere medicatie kunnen je huid lichtgevoeliger maken. Lees altijd goed de bijsluiter bij medicijngebruik wanneer je van plan bent om de zon in te gaan.
 

Zonneallergie en voeding

Zelfs veelvuldig gebruik van bepaalde planten, kruiden en fruit zoals brandnetel, dille, peterselie, selderij, vijgen en citrusfruit kunnen jouw allergie stimuleren [1]. Let daarom ook op wat je eet wanneer je al eens zonneallergie hebt gehad om een nieuwe reactie zo min mogelijk te triggeren.
 

Voorkomen is beter dan genezen

Gelukkig kun je er zelf ook wat aan doen om zonneallergie te voorkomen. Door bijvoorbeeld je huid te laten wennen aan de zon maar dan wel met een goede beschermingsfactor. Elke dag even de zon in, te beginnen met een kwartiertje en dan verder opbouwen. Let wel op dat je dit niet doet op het heetste moment van de dag. Vermijd de volle zon altijd zoveel mogelijk tussen 12.00 en 15.00 uur, wanneer de zon het sterkst oftewel als de UV-index het hoogst is.
 
 

Wat is dan de beste zonnebrandcrème?

Je hebt hele dure crèmes en hele goedkope en alles wat daartussen zit. Maar wat zijn de verschillen en waar moet je op letten...

 

Het verschil in zonnebescherming

Het verschil zit hem in de samenstelling van de formules en verzorgende bestanddelen. Zijn de ingrediënten van synthetische oorsprong of natuurlijk? Bestaat de SPF uit alleen minerale filters (fysische filter), een combi of alleen chemische (synthetische)? Dit zijn allemaal argumenten om te kiezen voor een product dat bij jou past. Ga je voor maximale natuurlijke zonbeschermingen verzorging dan kun je kiezen uit alleen minerale filters of chemische filters die het minst schadelijk zijn voor mens en milieu, gecombineerd met verzorgende ingrediënten. 

 

 

Zonnebrandcrème met minerale filters

Het verschil tussen zonnebrandcrèmes met minerale en/of chemische filters is dat minerale filters (vaak een combinatie van Zink- en Titaniumdioxide) een dun laagje op de huid leggen, zonder de poriën te verstoppen en de Uv-lichtstralen weerkaatsen. Minerale filters zijn daardoor ook doorgaans het meest geschikt voor de kinderhuid, bij acné, een gevoelige of onzuivere huid. Bijkomstigheid is dat deze formules vaak een witte waas af geven waardoor je het wat langer en steviger in moet masseren en zijn ze ook wat dikker van substantie.
 
Producten met chemische filters zijn vaak dunner, smeren vaak makkelijker, laten geen witte waas achter en bestaan uit meestal lichtere texturen. Chemische filters bestaan uit organische verbindingen op koolstof gebaseerd die door de huid worden opgenomen en absorberen de UV stralen door een chemische reactie [2].
 
Wanneer je zonnebrandcrème van voorgaande jaren wilt gebruiken, let dan op geur verandering, en weet dat de filters waarschijnlijk iets minder werkzaam zijn. 
 
Tip: warmte en zon hebben een negatieve invloed op de substantie. Neem daarom je favoriete zonnebrandcrème mee in de koelbox en bewaar thuis op een koele plek.
 
Laat je adviseren
Het gebruik van een kwalitatieve zonnebrandcrème is belangrijk om de huid goed te beschermen maar ook te verzorgen. Er zijn vele soorten op de markt en soms kun je daardoor zelf door de bomen ook het bos niet meer zien. Jouw beautyprofessional kan een persoonlijk advies geven, gebaseerd op jouw wensen, huidtype en huidconditie.

 

Voedingssuplementen

Wanneer je regelmatig last hebt van huiduitslag door de zon, kun je ook van binnenuit beschermen met een supplement op basis van Teunis- en Bernagieolie, zoals de Pretty Woman van Phytocure natuurlijke voedingssupplementen. Deze mooie, zuivere oliën hebben de eigenschap om huiduitdroging te voorkomen. Ze hebben een positieve werking op de vrouwelijke hormonen. Als laatste versterken essentiële vetzuren (Gamma Linoleenzuur) de celwand waardoor je huid beter voorbereid is op schade door de zon en vroegtijdige huidveroudering [3,4].
 
MinkBC heeft een breed assortiment aan zonneproducten die met zorg zijn uitgekozen op zo gezond mogelijk voor jouw huid. Ieder product heeft zijn voor- en nadelen, maak hierin je eigen afweging wat jij belangrijk vindt. Zorgvuldig gebruik zorgt voor het juiste effect. Goed en regelmatig smeren blijft superbelangrijk. 
 
 
 
 
Geniet van de zon maar wees voorzichtig en met mate.
 

Liefs,

Sandra

 

 

[1] Damen, Z., & Opstelten, W. (2018, januari). Zonneallergie. NHG-Richtlijnen. https://richtlijnen.nhg.org/behandelrichtlijnen/zonneallergie#volledige-tekst

[2] Ten Grotenhuis, L. (2021, 4 mei). Welke ingrediënten zitten in zonnebrand? Consumentenbond. https://www.consumentenbond.nl/veilig-zonnen/wat-zit-er-in-zonnebrand

[3] Teunisbloem en borage. (z.d.). Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid. Geraadpleegd op 20 juli 2021, van https://www.ivg-info.nl/voedingssupplementen/teunisbloem-en-borage/ 

[4] Gammalinoleenzuur (GLA). (z.d). Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid. Geraadpleegd op 20 juli 2021, van https://www.ivg-info.nl/voedingssupplementen/gammalinoleenzuur-gla/

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »